De Raad van de EU heeft gisteren een nieuw emissiehandelssysteem voor het wegvervoer (ETS II) aangenomen. Het systeem zal van toepassing zijn op brandstofleveringen voor wegvervoer vanaf 2027, tenzij uitzonderlijk hoge olie- en gasprijzen vastgesteld worden.
Vanaf dan zullen de brandstofleveranciers uitstootrechten moeten aankopen en inleveren in verhouding tot de emissies van de door hen verkochte hoeveelheden brandstof. Met de nieuwe regeling zal de brandstofprijs verder verhogen. Het doorrekenen van die CO2-kost moet de consumenten ertoe aanzetten bewuster om te gaan met hun energie- en brandstofverbruik.
We kunnen toejuichen dat het in pas in 2027 zal starten - dus niet in 2024, zoals aanvankelijk gevraagd werd in het Europees Parlement, noch in 2025 en 2026, zoals eerst voorgesteld werd door de Europese Commissie.
GTL vraagt om de heffingen op CO2-emissies op een zo efficiënt mogelijke manier toe te passen en de fondsen zoveel mogelijk te besteden aan de noodzakelijke investeringen en steunmaatregelen voor de vergroening van de sector de sector.
Er is een belangrijke nood aan voldoende laad- en tankinfrastructuur om binnen enkele jaren een substantiële overgang naar zero-emissie te kunnen verwezenlijken.