GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

05/07/2024 - Formatiegesprekken regeringen

Vragen Taxisector (GTL) voor de formatiegesprekken: Federaal en Vlaams

Vlaams

  1. Te hoge taaleis B1 Nederlands voor taxichauffeurs - GTL vraagt om overstap naar A2 mee te nemen naar de regeringsonderhandelingen. Tussen de 3.000 en  4.000 taxichauffeurs op meer dan 13.000 bestuurderspassen in Vlaanderen, hebben niet het vereiste niveau en verliezen binnenkort allemaal hun job. Erger dan faillissement Van Hool.
  2. Keuring van taxivoertuigen: vraag van GTL om de frequentie te verlagen van 6-maandelijks naar jaarlijks.
  3. Niet-dringend zittend ziekenvervoer moet onder departement “mobiliteit” blijven en moet absoluut niet naar “Zorg/Welzijn” overgeheveld worden.

FEDERAAL: FLEXI-JOBS TOELATEN  IN DE TAXISECTOR.

  1. Dit is een uiterst belangrijke aangelegenheid voor de taxisector, die op een krappe arbeidsmarkt moeilijk deeltijdse chauffeurs vindt, ter compensatie van het verlies van de deeltijdsen die als eersten de sector verlies tijdens de covid pandemie: veel gepensioneerden of mensen die al een andere job hadden en bijklusten in de weekends of voor nachtdiensten, bij periodes van meerwerk, zoals festivals of evenementen, enz..
  2. Omringende sectoren hebben onbeperkt flexijobs: autobussen en autocars, ziekenvervoerders, evenementensector,-… Dat maakt het nog moeilijker om mensen te vinden voor 1 of 2 dagen per week…
  3. We zien ook steeds meer bedrijven uit die andere sectoren die enkele taxivergunningen aanvragen . Een aantal werkgevers is overgeschakeld naar PC 330 voor hun rolstoelvervoer omdat ze daar flexijobs kunnen toepassen
  4. Taxibedrijven moeten 24/24 en 7/7 hun diensten kunnen verzekeren. Door het tekort aan chauffeurs voor bepaalde uren gebeurt het op sommige plaatsen en uren dat er geen vervoerdienst kan aangeboden worden en dan blijft de klant in de kou staan.

Vind hier de volledige nota van GTL aan de onderhandelaars voor de Vlaamse formatiegesprekken

Top