GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

26/11/2024 - Verstrenging ecoscores voor taxi’s vanaf 1 januari 2025

Herinnering Vlaamse Overheid:  Oude voertuigen van voor 2020 die niet voldoen aan ecoscores vervallen op 31/12/2024

E-mail Vlaamse Overheid

Alle taxi-exploitanten die in het bezit zijn van een voertuig dat vanaf 1 januari 2025 niet langer gebruikt kan worden als taxi in Vlaanderen ontvingen een e-mail van de Vlaamse overheid (Departement MOW - Team Individueel Bezoldigd Personenvervoer - taxi). Het gaat om de exploitanten die een voertuig hebben dat op het einde van dit jaar (2024) vervalt omwille van een ecoscore die niet voldoet aan de verstrengde wetgeving, vanaf 1/1/2025. Verifieer eventueel, indien u nog dergelijke voertuigen in gebruik heeft maar de e-mail niet gezien heeft, de mailbox van uw mailadres dat bij MOW (in Centaurus) gekend is:

“Vanaf 1 januari 2025 verstrengen de milieunormen voor taxivoertuigen. U ontvangt deze mail omdat u, volgens de databank Centaurus 2020, in het bezit bent van een voertuig dat daardoor vanaf 1 januari 2025 niet langer gebruikt kan worden als taxi in Vlaanderen. 

Komt u graag te weten over welke voertuig(en) het gaat? Raadpleeg dan de vergunningskaarten van uw voertuigen of Centaurus 2020. Blijft u graag na 1 januari 2025 als taxi-exploitant actief met hetzelfde aantal voertuigen, dan moet u een nieuw voertuig aanschaffen. 

Vergroening van voertuigen in drie fasen
 
De Vlaamse Regering heeft in 2020 beslist om de taxisector te vergroenen. Taxi’s zijn enorm zichtbaar in het straatbeeld, worden door veel mensen bereikt en leggen veel kilometers af, voornamelijk in stedelijk gebied. Sinds 2020 gelden er strengere emissienormen die trapsgewijs worden verstrengd. Tegen 2030 moeten alle nieuwe taxi’s in Vlaanderen daarom zero-emissievoertuigen zijn.

De groene normen voor de voertuigen worden bepaald op basis van ecoscores: een score tussen 0 tot 100 die aantoont hoe milieuvriendelijk een voertuig is. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de CO2-uitstoot, maar ook naar de effecten op klimaatverandering, luchtkwaliteit en geluidshinder.

De vergroening gebeurt in drie fases. Fase 2 start op 1 januari 2025, wanneer de overgangsmaatregelen aflopen. Vanaf dan moeten alle taxivoertuigen in Vlaanderen voldoen aan de onderstaande ecoscores. De scores tussen haakjes gelden voor voertuigen die gebouwd zijn voor 2021. De uitstoot van deze voertuigen zijn nog op de oude NEDC-test berekend. 

Bijkomende vragen?
 
Meer informatie over de ecoscores vindt u op https://ecoscore.be en op Taxi: soorten en voorwaarden | Vlaanderen.be.

Hebt u vragen over de geldigheidsduur van uw voertuig? Contacteer dan u uw stad of gemeente. Andere vragen over de taxiregelgeving kan u stellen aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken via taxi@mow.vlaanderen.be.

Opmerkingen  van GTL

  1. Het gaat hier om voertuigen met eerste inschrijving voor 2020, die meegenomen werden bij overstap van de oude exploitatievergunning naar de vergunning IBP. Die oude voertuigen hebben allemaal een NEDC ecoscore. Bij het ingeven van het chassisnummer (chassistool) of bij “berekening van je ecoscore” op https://ecoscore.be verschijnt de ecoscore in NEDC.
  2. Nieuwe ecoscores vanaf 1/1/2025:  de minimum ecoscores voor eerste inschrijving als taxi vanaf 2025 vindt u onder (Groene normen voor voertuigen( via de link Taxi: soorten en voorwaarden | Vlaanderen.be).
  3. Opgelet, er zijn ons al gevallen gemeld van leden van GTL die de e-mail hierboven ontvingen, terwijl de vergunningskaarten op al hun oude voertuigen van voor 2020 nog geldigheid van de vergunningen tot een latere vervaldag, na 1/1/2025, vermelden. Dat kan het gevolg zijn van een fout van de gemeente die op de vergunningskaart 31.12.2024 had moeten vermelden als het voertuig niet aan de ecoscores beantwoorden...   


Top