GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

29/07/2024 - Raad van State buigt zich over Nederlandse taaleis B1 (2.1; 2.2)

9-tal taxichauffeurs met Vlaamse bestuurderspas zonder B1-taalattest dienden een nieuw beroep in tegen het (hersteld) taxibesluit. 

Een 9-tal taxichauffeurs met Vlaamse bestuurderspas, die niet voldoen aan de minimum taaleis B1 (2.1; 2.2), hebben op 28/8/2023 bij de Raad van State een beroep tot nietigverklaring ingediend tegen het (herstel)besluit  van de Vlaamse regering van 9 juni 2023 betreffende de exploitatievoorwaarden voor IBP.

Noch GTL noch de vakbonden doen daaraan mee en de 9 betrokken chauffeurs handelen dus volledig op hun eigen initiatief. Zij hebben niets te verliezen aangezien hun eigen job op het spel staat.

Het eerdere beroep dat de sector in 2019 tegen het BVR had ingediend  om de ecoscores en taaleisen aan te vechten, had niet geleid tot de gewenste dialoog met de Vlaamse Overheid maar had, na een procedure die 3,5 jaren geduurd had, op 30/4/2023 tot een vernietiging van het taxbesluit geleid omwille van het niet naleven van procedures bij zijn totstandkoming. De RvS had toen de andere ingeroepen rechtsgronden niet onderzocht (te strenge minimum taaleisen en ecoscores). Dit had geleid tot een (tijdelijke) vernietiging van de wetgeving waardoor men gedurende 4 maanden (van maart tot juli 2023) geen nieuwe vergunningen noch bestuurderspassen kon aanvragen. Om uiteindelijk een nieuw BVR te krijgen dat gewoon het vorige letterlijk overnam...

Voor GTL was dit niet voor een herhaling vatbaar en daarom steunen wij het nieuw initiatief van deze 9 chauffeurs niet. GTL hoopt op een politieke oplossing, via de Vlaamse formatiegesprekken, met een versoepeling van de te strenge minimum taaleisen voor de taxibestuurders.

De 9 taxibestuurders hebben zelf een advocatenkantoor ingeschakeld en vragen expliciet aan de Raad van State om zich uit te spreken over argumenten ten gronde. Zij halen aan dat “3.500 banen in het Vlaams gewest door de minimum taaleisen bedreigd worden op een moment dat het beroep al te kampen heeft met een tekort aan nieuwe chauffeurs”, ongeacht de wijziging in artikel 26 van het Besluit door het besluit van 9 juni 2023, waarbij 1 jaar uitstel gegeven werd aan wie ingeschreven was op een taalcursus B1 (2.1; 2.2). Ondertussen is hun verzoekschrift tot vernietiging van het BVR  ontvankelijk verklaard door de Raad van State. Het is nu afwachten wat de RvS zal beslissen

Wees op uw hoede voor mogelijke gevolgen van dit beroep.

  • Zal het beroep volledig afgewezen worden?
  • Gaat het BVR opnieuw volledig nietig worden verklaard? 
  • Of komt er een (tijdelijke) opheffing van bepaalde artikelen (taaleisen, of andere)?
  • Bovendien hebben de betrokken chauffeurs ook enkele andere zaken in vraag gesteld, zoals het verbod voor taxi’s uit andere gewesten om in Vlaanderen ritten uit te voeren, alsook de lagere milieueisen (ecoscores) voor luxelimousines van meer dan 5,1 meter dan voor 4+1 voertuigen.

Houd er alleszins rekening mee dat (in principe later dit jaar) een uitspraak zal volgen.

Hoewel dit niet van GTL uitgaat, hielden we eraan om de leden van GTL  te informeren via deze nieuwsbrief. We hopen alleszins dat onze leden niet opnieuw in de problemen komen door een juridisch vacuüm.

Top