Het Europees Parlement steunde het voorstel om bij deze vervoerdiensten, de grens bij gebruik van minibusjes en camionetten die op alternatieve brandstoffen rijden, voor chauffeurs met rijbewijs B toe te staan tot 4,25 ton (in plaats van de huidige grens van 3,50 ton).
Het Europees Parlement houdt rekening met de realiteit op het terrein bij gebruik van emissievrije voertuigen, zoals taxibusjes die uitgerust zijn voor rolstoelvervoer of minibusjes voor collectief vervoer. Voor dergelijke voertuigen met zware batterijen, bedraagt het totaalgewicht meestal tussen de 3,5 en 4,25 ton. Stel je voor dat al deze chauffeurs plotseling een C- of D-rijbewijs nodig zouden hebben, alleen maar omdat hun voertuigen zwaarder zijn geworden door de technologie, hier moest ingegrepen worden. De International Road Transport Union (IRU), waar GTL bij aangesloten is, had daarop aangedrongen.
Volgende stappen
Alvorens de tekst definitief goed te keuren, volgt nog een laatste overleg tussen de 3 Europese instellingen.
Men hoopt nu dat de Europese Raad het standpunt van het EU Parlement en van de taxisector, verder zal blijven volgen.