GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

23/08/2024 - Wallonië: Uitvoeringsdecreet Waalse taxihervorming werd gepubliceerd.

De nieuwe reglementering (decreet van 2023 en uitvoeringsbesluit van 2024) treedt in voege op 1 december 2024. 

U kan hier de definitieve, officiële teksten  bekijken die op 1 december in Wallonië van kracht worden:

Het decreet van 28/9/2023 

Hierin worden het kader en de grote lijnen uiteengezet:

28 september 2023. - Decreet betreffende de diensten voor het vervoer van personen over de weg tegen vergoeding door middel van voertuigen met een kleine capaciteit

Het uitvoeringsbesluit van 2024

16 mei 2024. - Besluit van de Waalse regering tot uitvoering van het decreet van 28 september 2023 betreffende het betalend personenvervoer over de weg met voertuigen met een kleine capaciteit 

Hierin worden de te volgen procedures en de exploitatievoorwaarden voor de verschillende categorieën nader omschreven

Volgende nieuwe categorieën van berzoldigd personenvervoer worden vanaf december 2024 ingevoerd:

Diensten voor speciaal vervoer  (doelgroepenvervoer) (TL)

De huidige VVB-diensten  en Waalse collectieve taxidiensten (TL) zullen voortaan onder deze categorie vallen.

In het Waals besluit worden verschillende de Regering doeleinden omschreven (zie ook artikel 38 van het decreet).

Gemengd gebruik van het voertuig voor bijzondere doeleinden en voor straattaxidiensten is toegelaten (in dat geval met TX-nummerplaat).

Het origineel of een kopie van de voorafgaand opgestelde vervoersovereenkomst (min. 3 uren) of het origineel of een kopie van de bestelbon moet aan boord zijn.

Maximum ouderdom voertuigen: 7 jaar; Duur van de vergunning: 7 jaar.

Taxi's (TX) - 2 categorieën:

  • Standplaatstaxi : “de taxidienst die wordt geëxploiteerd door middel van een voertuig uitgerust met een taxameter of een ander door de Regering goedgekeurd toestel dat dezelfde functies vervult.
     Alleen standplaatstaxi's zijn taxi's in de zin van de Wegcode”. 
  • Straattaxi: “Een taxidienst die uitsluitend door middel van een elektronische vervoersbemiddelingsdienst wordt geëxploiteerd”. Verder: Een exploitant die gebruik maakt van een voertuig dat is uitgerust met een taxameter, of een ander door de overheid goedgekeurd apparaat dat dezelfde functies vervult, mag dat voertuig uitsluitend inzetten voor een standplaatstaxidienst. 

Elektronische vervoersbemiddelingsdienst :

  • Deze  moeten een erkenning aanvragen bij  het Waalse Gewest (geldig voor 5 jaar, verlengbaar).

Overgangsperiode

1) Voor lopende vergunningen (Art. 84 decreet):

  • TAXI'S

Binnen het jaar te rekenen vanaf 1 december 2024 (in werking treden hervorming) dienen de houders van een vergunning om een taxidienst te exploiteren krachtens het oude decreet van 12007, een nieuwe exploitatievergunning aan te vragen voor elk voertuig dat hij krachtens het nieuwe decreet in dienst wil stellen.
Na deze termijn vervallen automatisch de oude vergunningen en wordt de exploitant verondersteld een taxidienst te exploiteren zonder vergunning.

  • VVB of COLLECTIEVE TAXI (TC) 

Binnen het jaar te rekenen vanaf 1 december 2024  moet elke houder van een vergunning voor het exploiteren van een VVB-dienst of collectieve taxidienst een exploitatievergunning aanvragen voor elk voertuig dat hij onder het huidige decreet in gebruik wil nemen. Na het verstrijken van deze termijn komen de vergunningen die zijn afgegeven onder het decreet van 18 oktober 2007 automatisch te vervallen en wordt de exploitant geacht een vervoersdienst met een bijzonder doel zonder vergunning te exploiteren.

2) Voor de huidige Waalse bestuurderspassen (art.130 Besluit):

  • Bestuurderspassen uitgereikt onder de oude Waals besluit van 2009 blijven geldig tot hun initiële vervaldatum.

Goed om te weten!

Quota: Beperking van het aantal taxi's dat in een gemeente is toegestaan. 

Het aantal standplaatstaxi's dat in een gemeente is toegestaan, is beperkt tot één per 1.500 inwoners.
 Het aantal straattaxi's dat in een gemeente is toegestaan, is beperkt tot één per 1.500 inwoners.

Dit betekent toch een belangrijke verhoging want het aantal taxi's dat in Wallonië toegelaten wordt: alles samen gaat het tot maximum  1 taxi per 750 inwoners  (straattaxi's en standplaatstaxi's samengeteld) in de gemeente met daarenboven het groot aandeel doelgroepenvervoer dat in Wallonië populair is en niet zoals in de andere gewesten onder de taxi's ondergebracht is. Ter vergelijking: in Vlaanderen is er geen beperking van het aantal standplaatstaxi's; in Brussel  staat het plafond op 1.425 standplaatstaxi's en 1.825 straattaxi's.

Top