Specifiek voor personen met een mobiliteitsbeperking werden er in het verleden provinciale 'Mobiliteitscentrales Aangepast Vervoer' (MAV’s) en ‘Diensten voor Aangepast Vervoer’ (DAV’s) opgericht. De MAV’s en DAV’s krijgen jaarlijks financiële ondersteuning voor het uitvoeren van deze taak. Ook het commercieel vervoer voert een groot deel van deze ritten uit. De middelen voor het aangepast vervoer werden deze legislatuur door minister Peeters al eerder opgetrokken.
Omdat het systeem uit zijn voegen barst door de stijging van het aantal personen dat beroep doet op aangepast vervoer maar ook door hogere kosten van een aantal provinciale mobiliteitscentrales trokken deze MAV voor de zomer aan de alarmbel. Minister Peeters verhoogde deze week nog snel het budget voor aangepast vervoer voor dit jaar (2024).
In de toekomst worden deze diensten mee geïntegreerd in de werking van de Hoppincentrale, binnen het Vervoer op Maat.
Om de implementatie van het Flexplus-vervoer in de Hoppincentrale te kunnen uitwerken wordt er momenteel gewerkt aan het opstellen van een mobiliteitsindicatiestelling, waarmee het duidelijk moet worden wie deel uitmaakt van de doelgroep gebruik mag maken van dat Flexpus-vervoer vanaf 2027.
Lees hier het persbericht van Minister Peeters:
Minister Peeters voorziet bijkomend budget voor aangepast vervoer:
Lees hier het artikel van Het Belang Van Limburg:
Vervoer voor mensen met beperking gered? Minister Peeters én provincies trekken extra geld uit