GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

12/09/2024 - Schijnzelfstandigheid wordt eindelijk aangepakt!

 In Nederland wil de Overheid vanaf 1 januari 2025  orde op zaken stellen

Nederland pakt het fenomeen aan

Na jaren gedoogbeleid voor het sterk toenemend aantal schijnzelfstandigen, gaat de Nederlandse regering vanaf 2025 de teugels strakker aanhalen. Er was tot op vandaag geen handhaving van de Nederlandse wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) van 2016, die ingevoerd werd om schijnzelfstandigheid aan te pakken... De ondernemingen maakten ondertussen gretig gebruik van "modelovereenkomsten" om een beroep te doen op "zelfstandigen". Ook de digitale taxiplatformen hebben zo massa's chauffeurs formeel als "zelfstandige" laten werken, terwijl die in de praktijk quasi volledig afhankelijk zijn van hun (meestal enige) opdrachtgever. Vanaf 2025 zal er in Nederland dus handhaving zijn: personen die daadwerkelijk zelfstandig werken, zullen gewoon hun activiteiten kunnen voortzetten, diegenen die niet voldoen aan de criteria, zullen als werknemers beschouwd worden voor de belastingen en de sociale zekerheid.

En in België?

Ook in België bestaat een trend naar steeds meer schijnzelfstandigen. Nochtans heeft ook ons land wetgeving over de aard van de arbeidsrelaties. Een KB van 29 oktober 2013, bevat 9 criteria om in de taxisector na te gaan of het in de arbeidsrelatie om zelfstandigen gaat... of bestaat er een weerlegbaar vermoeden dat deze als werk onder een arbeidsovereenkomst moet beschouwd worden. Een toetsing aan de 9 criteria geeft in het geval van taxichauffeurs die voor digitale platformen werken, duidelijk aan dat het om arbeidsovereenkomst moet gaan.
Maar ook hier wordt de wetgeving niet gehandhaafd. Ten onrechte, want door de schijnzelfstandigheid niet aan te pakken, is de oneerlijke concurrentie sterk toegenomen, waardoor in Vlaanderen al meerdere grote, gestructureerde taxibedrijven met loontrekkende chauffeurs, de boeken moesten neerleggen. 

Europese platformrichtlijn 

Europa finaliseert haar "platformrichtlijn" die de platformwerkers moet beschermen en schijnzelfstandigheid moet tegengaan. Twee jaar na publicatie van de richtlijn moet ze in nationale wetgeving  omgezet worden. 

De volgende federale regering kan best de overtredingen door schijnzelfstandigheid aanpakken!

In de media

Pierre Steenberghen: gebrek aan handhaving creëert oneerlijke concurrentie in taxisector

Nederland - Schijnzelfstandigheid in de taxiwereld: belastingdienst grijpt in vanaf 2025

Top