We hebben een nieuwe Vlaamse regering en een regeerakkoord. Annick De Ridder is de nieuwe minister voor Mobiliteit en Openbare werken.
Hierbij vindt u alvast de integrale tekst van dat regeerakkoord:
Ontdek hier de integrale inhoud van het regeerakkoord.
We hebben een selectie gemaakt van zaken die van belang zijn voor de taxibedrijven:
MOBILITEIT
Het doel is te komen tot 50% verplaatsingen via duurzame modi in Vlaanderen tegen 2030. Het zal echter heel wat inspanningen vragen en het is nog niet helemaal duidelijk hoe dit zal gebeuren.
De inspanningen om de fiets een grotere rol te geven in ons dagelijks leven worden bevestigd. De doelstelling is om 30% van onze verplaatsingen met de fiets te doen.
Verder gaat de regering een vraaggericht mobiliteits- en investeringsbeleid, waarbij men aandacht heeft voor de specifieke noden in landelijk en stedelijk gebied. Men gaat gericht inzetten op deelmobiliteit en het versterken van vraaggestuurd toegankelijk en betrouwbaar openbaar vervoer.
DE LIJN - BASISBEREIKBAARHEID
Samen met de vervoerregio’s wil men bekijken hoe het openbaar vervoer kan versterkt worden.
Er zullen forse investeringen in trams en bussen gebeuren en er is een groeipad richting het einde van de legislatuur voor de exploitatiemiddelen van De Lijn. Met extra budget voor vergroening vervanging van de het oude deel van de busvloot van De Lijn.
Van alle carpoolparkings en P+R-parkings worden Hoppinpunten gemaakt en er wordt onderzocht waar men aan verkeersknooppunten en kernen bijkomende parkings kan aanleggen.
Qua kilometerheffing heeft men het enkel over de optimalisering van de kilometerheffing voor vrachtwagens, om zo het sluipverkeer, congesties en een verschuiving naar lichte voertuigen te vermijden. Het nachttransport wil men voordeliger maken.
De tariefautonomie van De Lijn wordt bevestigd en uitgerold, waardoor er meer mogelijkheden zijn om de kostendekkingsgraad te verbeteren. Maar de sociale, inkomensgerelateerde tarieven en het kader voor het doelgroepenbeleid zullen door de Vlaamse Regering vastgelegd worden.
Op het terrein wordt meer ingezet op doorstroming via meer busbanen, eigen beddingen voor bus en tram en slimmere verkeerslichten, waardoor het openbaar vervoer betrouwbaarder en kwalitatiever kan worden.
Bij de herziening van het openbaredienstencontract (ODC) van De Lijn komt er een evaluatie van de positionering en de rol van de mobiliteitscentrale, en van de rol van De Lijn als beheerder van het vervoerssysteem vanuit een modusoverschrijdende mobiliteitsbril.
in samenspraak met de vervoerregio’s een eerste evaluatie van die plannen opmaken. Daarnaast willen verschillende vervoerregio’s het aanbod van het openbaar vervoer versterken en ‘blinde vlekken’ aanpakken.
Kortom: ook de opstart van het Vervoer op maat via de Vlaamse mobiliteitscentrale sinds 2024, zal geëvalueerd worden om zo goed mogelijk en antwoord te bieden op de blinde vlekken.
Daarbij wordt tevens in kaart gebracht welke versterkingen het grootste effect hebben op de vervoersvraag via De Lijn, zonder daarbij de kostendekkingsgraad uit het oog te verliezen. De vervoersautoriteit zal rapporteren aan de Vlaamse Regering.
MOBILITEITSCENTRALES AANGEPAST VERVOER (MAV)
De MAV en de Diensten Aangepast Vervoer (DAV) moeten zo snel mogelijk kunnen integreren binnen het vervoer op maat (flexplusvervoer) zodat de dienstverlening aan personen met een mobiliteitsbeperking verzekerd is, en met continuering van de vrijwilligerswerking. De lokale besturen zullen via de vervoerregio’s nauwer bij het Vlaamse beleid betrokken worden zodat het beleid meer van onderuit opgebouwd wordt.
DUURZAME MOBILITEIT - LAADINFRASTUCTUUR
Er komt een verdere ondersteuning van de uitrol van elektrische laadpunten voor elektrische wagens en goederenvervoer, waarbij men vooral mogelijke drempels wil wegwerken waarna de markt zich hier autonoom kan ontwikkelen met aandacht voor de uitrol in appartementsgebouwen, voor het potentieel van slim laden en voor specifieke doeleinden zoals deelmobiliteit, taxi’s en logistieke spelers.
De vandaag gehanteerde aanpak via de mechanismen van ‘paal volgt wagen’ en ‘paal volgt paal’ botsen op hun limieten, bijvoorbeeld op het vlak van ruimtelijke ordening en bewonersacceptatie. Daarom wordt de focus verlegd naar strategisch geplaatste slimme laadpleinen op (semi)publieke locaties i.p.v. de huidige versnipperde uitrol.
Er wordt betreurd dt in het regeerakkoord geen intenties zijn opgenomen om een bredere interfederale samenwerking op te zetten voor het mobiliteitsbeleid. Een overkoepelende samenwerking en plan zou onze mobiliteit meer perspectief kunnen bieden, onder meer in het wegweken van de files.
Verkeersveiligheid - GAS - Rijbewijs met punten
GAS 5 zijn de gemeentelijke administratieve sancties voor kleine snelheidsovertredingen op plaatsen waar de maximumsnelheid 30 of 50 km/uur is. Er zal een registratiesysteem voor geregionaliseerde verkeersinbreuken ontwikkeld worden waarin GAS 5 geïntegreerd wordt en gekoppeld wordt aan het federale systeem ter implementatie van het rijbewijs met punten.