De Waalse taxi/vvb-hervorming wordt op 1 december van kracht. Het zal grote gevolgen hebben voor alle huidige taxi- en vvb -uitbaters en -chauffeurs.
Vandaag bekijken we wat er nieuw is op het gebied van taxitarieven in Wallonië.
Wat is er nieuw?
- Invoering van Waalse minimumprijzen voor alle taxi's
- Een Waalse maximumprijs alleen voor standplaatstaxi's bij niet vooraf bestelde ritten
- Invoering van een minimumrit, aan een prijs tussen minimaal €8 en maximaal €10 (inclusief 2 kilometer en instapbedrag)
- Afschaffing van het "perimeter"-tarief
TX: 2 categorieën
- Standplaatstaxi's, die werken met een taxameter, hetzij voor bestelde ritten, hetzij op standplaatsen of op de openbare weg
- Straattaxi's, die alleen via digitale tussenpersonen werken.
Tarieven I en II
- Tarief I: het enkel tarief dat in rekening wordt gebracht wanneer de klant het voertuig niet verlaat en wordt teruggebracht naar het vertrekpunt;
- Tarief II: het tarief dat wordt aangerekend wanneer de klant het voertuig verlaat en het voertuig onbeladen terugkeert;
- Nachtritten: ritten waarbij de klant wordt opgehaald tussen 22u en 6u;
- Er zijn niet langer steden of gemeenten met een speciaal "perimeter"-tarief .
Waalse Minimum- en/of maximumprijzen
Waalse maximumtarieven
Standplaatstaxi's voor niet vooraf bestelde ritten via een elektronische vervoersbemiddelingsdienst.
De maximumprijzen, inclusief fooi en BTW, zijn als volgt vastgesteld:
1° prijs per kilometer: 1,85 euro per kilometer ;
2° wachtkosten: 0,65 euro per minuut;
3° forfaitaire toeslag voor nachtritten: 5,00 euro ;
4° minimumrit: 10,00 euro inclusief twee kilometers en instapgeld.
De rit wordt geteld vanaf het moment dat het voertuig de garage of parkeerplaats verlaat totdat het terugkeert naar dezelfde plaats.
Lege ritten worden gereden via de kortste route.
Tarief I of Tarief II wordt toegepast afhankelijk van het feit of de klant het voertuig verlaat of niet. De chauffeur controleert de intenties van de klant voordat hij het hogere tarief toepast.
Tarief II mag niet meer bedragen dan het dubbele van Tarief I.
Opmerking: Er gelden geen Waalse maximumtarieven voor straattaxi's noch voor standplaatstaxi's bij ritten die besteld worden via een elektronische vervoersbemiddelingsdienst.
Waalse minimumtarieven
1) Standplaatstaxi's- voor niet vooraf bestelde ritten via een elektronische vervoersbemiddelingsdienst:
De minimumprijzen, inclusief fooi en BTW, zijn als volgt vastgesteld:
1° Instapbedrag: 3,00 euro ;
2° Prijs per kilometer: 1,65 euro per kilometer;
3° Wachttijd: 0,35 euro per minuut;
4° Forfaitaire toeslag voor nachtritten : 3,00 euro ;
5° minimumrit: 8,00 euro (inclusief twee kilometer en instapbedrag).
De rit mag worden geteld vanaf het moment dat het voertuig de garage of standplaats verlaat totdat de terugkeer naar dezelfde plaats. Lege ritten worden gereden via de kortste weg.
Tarief I of Tarief II wordt toegepast afhankelijk van het feit of de klant het voertuig verlaat of niet. De chauffeur controleert de intenties van de klant voordat hij het hogere tarief toepast.
Tarief II mag niet meer zijn dan het dubbele van Tarief I.
De exploitant mag klanten commerciële kortingen geven als hij zich aan de minimumtarieven houdt.
2) Straat- en standplaatstaxi's bij vooraf bestelde ritten via een elektronische vervoersbemiddelingsdienst.
Het minimumtarief wordt als volgt bepaald
1° de prijs per kilometer: 1,65 euro per kilometer, inclusief btw;
2° het minimumtarief: 8,00 euro.
Jaarlijkse indexering
De Waalse minimum- en maximumprijzen zijn gekoppeld aan de index van de consumptieprijzen van de maand waarin dit besluit in werking treedt (= december 2024).
Vanaf 1 januari 2026 worden ze elk jaar op 1 januari automatisch aangepast op basis van de wijziging van het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand november van het voorafgaande jaar.
De geïndexeerde bedragen worden naar boven afgerond op het dichtstbijzijnde veelvoud van €0,10.
Gelden de nieuwe Waalse tarieven vanaf 1 december?
Nee. De nieuwe tarieven zijn niet automatisch van toepassing. Zoals bepaald in artikel 11 van het decreet, "Art. 11.":
"Art. 11: De voorwaarden voor de uitbating van een taxidienst worden vastgesteld door de gemeenteraad binnen de door de Regering bepaalde grenzen.
Onder de voorwaarden vastgesteld door de raad, wordt de exploitatievergunning afgeleverd door het college.
De raad stelt het geldende tarief vast binnen de door de Regering bepaalde grenzen. Als de voorwaarden van de vergunning geen specifiek tarief voorschrijven, stelt het college het tarief vast op basis van een voorstel van de exploitant.
Het tarief moet dus worden vastgesteld in het gemeentelijk reglement of, bij gebrek, door het College.
Wanneer het Waals besluit op 1 december in werking treedt, kunnen exploitanten dus niet op eigen initiatief hun tarieven wijzigen, maar moeten ze wachten op een gemeentelijk reglement of een besluit van het college.
Kortom, adviseert GTL haar leden in Wallonië om tijdig contact op te nemen met hun gemeente als zij hun tarieven willen aanpassen.
Let wel, veel gemeenten zijn nog niet op de hoogte van alle implicaties van deze hervorming op het gebied van de tariefprocedures, de afgifte van vergunningen voor straattaxi's en van bestuurderspassen aan nieuwe chauffeurs (deze zijn nu ook vereist voor chauffeurs van vervoersdiensten voor speciale doeleinden, de vroegere VVB-chauffeurs) en van de controles. We hebben begrepen dat de Vereniging van Waalse Steden en Gemeenten haar leden pas half december zal informeren...