COMFORT
Taxi’s bieden, met hun professionele chauffeurs, groot comfort en veel voordelen
De kwaliteit van de taxidiensten, die voornamelijk door het comfort van de voertuigen bepaald wordt maar ook door het professionalisme van de chauffeurs, is één van de belangrijkste punten voor de taxi-gebruiker.
Hoge kwaliteitsnormen
Het is de taak van de taxi-industrie om de kwaliteit van de diensten aan de klanten te blijven verbeteren en dit door aangepaste opleidingen en training van zowel de managers als van de chauffeurs, zoals ook voorzien wordt door de Academie van de IRU.
In Nederland heeft de taxisector het initiatief genomen om de dienstverlening aan de klanten te verbeteren door de invoering van ISO-gebaseerde kwaliteitsnormen (TX-keur) voor taxivoertuigen, chauffeurs en diensten, mits regelmatige en spontane controles door een onafhankelijk orgaan. Een studie van de Nederlandse Overheid toont aan dat de gemiddelde score 7,8 op 10 was.
Sinds 2005 zijn de Finse taxicentrales eveneens begonnen met hun eigen kwaliteitssysteem te ontwikkelen om hoge kwaliteit van hun diensten in zijn geheel te verbeteren.
Kwaliteitscontrole
Kwaliteitsnormen voor voertuigen werden in 1906 al in Londen ingevoerd onder de naam van “Metropolitan Conditions of Fitness (MCF)” – normen. Deze normen werden steeds gedurende jaren verbeterd en een recent werd zelfs een wet voorzien, die transport door taxi’s van personen met een mobiliteitsbeperking in rolwagen, mogelijk maakt.
In Oostenrijk worden elk jaar de comfortvereisten voor taxivoertuigen, zoals de grootte van de voertuigen, het aantal plaatsen, de breedte van de deuren, de bagageruimte, etc…, nagegaan en bijgewerkt om te voldoen aan de eisen van de klanten.
Uit een Deense studie blijkt dat de Deense taxigebruiker heel tevreden is over het comfort, de dienstverlening en de veiligheid van het taxivervoer. De Deense bevolking geeft hiervoor een gemiddelde score van 4 op 5.
In Frankrijk geeft een studie door de Union Nationale des Industries du Taxi (UNIT) aan dat 93% van de gebruikers tevreden zijn over de properheid, het comfort en de algemene staat van de taxivoertuigen. Van die 93% geeft 47% een score “heel goed” of “excellent”.