De Brusselse straattaxi's zullen betogen op 14 november, zo heeft de Belgische Vereniging van Limousinechauffeurs (ABCL) bekendgemaakt. Ze willen vooral hun relatie met de platformen Uber en Bolt aanklagen, evenals bepaalde punten die zij discriminerend achten in de Brusselse taxiverordening van juni 2022.
De betoging start aan de Louis Schmidtlaan in Etterbeek, waar de Brusselse hoofdzetel van Uber zit. Vervolgens trekt de taxistoet richting het Poelaertplein, en later het Brussels Parlement. Op weg naar het Poelaertplein trekken ze ook langs het hoofdkantoor van de socialistische vakbond omdat die volgens de straattaxichauffeurs Uber welgezind zou zijn.
De Brusselse straattaxi's rijden meestal voor digitale platformen en hebben geen specifieke visuele identiteit. Ze zijn te onderscheiden van de zwarte standplaatstaxi's met mango darmbordmotief op de deuren en Brusselse taxilicht op het dak.
De vereniging vraagt om “een gunstig klimaat en gunstige voorwaarden voor hun activiteiten”, op een moment dat de meeste straattaxi's “op de rand van faillissement staan”, naar verluidt door de hoge commissies die digitale platforms vragen. Ze willen met name een minimumtarief per kilometer exclusief commissie, met aanpassingen voor nacht- en feestdagen. Ze hopen ook op een herziening en een plafond voor de commissies die de platformen vragen, en vragen om één statuut voor taxi's (straat- en standplaatstaxi) in de hoofdstad... Verder onderschrijft ABCL de eis van GTL om het uitstel van de LEZ-zone in Brussel tot 1 januari 2027 ook voor taxi's te laten gelden.
Te veel taxi's in Brussel
De Brusselse taxibedrijven melden een nooit geziene toename van het aantal chauffeurs sinds oktober 2022, toen de Brusselse taxihervorming van kracht werd. Toen moesten de vroegere VVB-chauffeurs die voor het illegaal verklaarde UberX reden, snel overschakelen naar de Brusselse straattaxivergunning.
Ondertussen is de vraag naar straattaxi-vergunningen sterk toegenomen, tot enkele maanden geleden het plafond bereikt werd. Er werd ons toen gemeld dat er in totaal 2.971 voertuigen met een taxivergunning in Brussel rijden (1.620 straattaxi's + 1.278 standplaatstaxi's) + 73 voertuigen nog onder VVB-vergunning. Dat zijn meer dan 3.000 voertuigen
Aantal bestuurderskaarten is gestegen tot... 7.290!
Het effectief aantal actieve taxichauffeurs in Brussel is ons minder duidelijk: daarvan werken 1.636 chauffeurs onder een arbeidsovereenkomst (in loondienst), terwijl het aantal “zelfstandige” chauffeurs onduidelijk is, omdat alleen de 1.410 zelfstandige taxi-uitbaters meegeteld worden die daarover een “chauffeursverklaring” hebben ingediend bij de Brusselse overheid.
Het cijfer van de 7.290 bestuurderskaarten benadert wellicht het best het totaal aantal actieve taxichauffeurs in het hoofdstedelijk gewest...
Bronnen: Belga, Bruzz, GTL