In HLN van 16 september 2024 lazen we : "Terwijl ze in de VS en China al rondrijden, is de Belg toch iets minder happig op zelfrijdende taxi’s. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Belgische importeur en distributeur van auto’s D’Ieteren liet uitvoeren. De meeste mensen twijfelen er vooral aan of dat allemaal al wel technisch op punt staat."
Ondertussen weten we dat Autofabrikant Tesla vanaf 2026 zelfrijdende taxi’s gaat produceren. Dat heeft ceo Elon Musk vorige week laten weten.
Commentaar daarover in de pers:
In De Standaard van 11 oktober 2024:
"Het taxivoertuig van Tesla zal twee vleugeldeuren hebben en geen stuur of pedalen, en het krijgt de naam Cybercab. De auto is uiteraard elektrisch en kan draadloos opgeladen worden. Volgens Musk gaat de taxi “tussen de 20.000 en 30.000 dollar” kosten."
"Volgens Musk gaat Tesla zelf een vloot Cybercabs uitbaten als taxiservice. De eerste exemplaren zullen in de Amerikaanse staten Californië en Texas proefritten rijden. Het is niet duidelijk wanneer dit zal gaan gebeuren, ook is niet bekend vanaf wanneer de Cybercab te koop zal zijn."
Autojournalist Tom Verhelle in De Morgen van 11 oktober 2024:
"De Cybercab zou over enkele jaren in productie gaan en rond de 27.000 euro gaan kosten. Musks cybercab is ontworpen om kosten zo laag mogelijk te houden. Er kunnen ten eerste al maar twee passagiers in.(…). De Cybercab zal alleen camera’s gebruiken voor de besturing. Andere zelfrijdende auto’s hebben ook radar en lidar – dat is een systeem om lichtstralen op te vangen. Ook op die manier kan Tesla de auto goedkoop houden.”
Is de robotaxi dan we veilig?
"Technologie zal nog stappen moeten zetten". Een chauffeur "kan de houding van andere personen interpreteren of oogcontact maken.Dat kan AI niet"
“Musk zegt dat de artificiële intelligentie die gebruikt wordt om de auto te besturen getraind wordt met gegevens uit alle Tesla’s die er in de wereld verkocht worden" (…) "Technologie zal nog stappen moeten zetten (...) Een chauffeur kan de houding van andere personen interpreteren of oogcontact maken. Dat kan AI niet"
In Het laatste nieuws van 11 oktober 2024:
Hoe realistisch zijn de robotplannen van Tesla? “Eigenlijk loopt Musk achter op de concurrentie
"De aanpak van zijn bedrijf helemaal anders is dan die van de concurrentie. De belangrijkste van die groep is Google, dat met Waymo inderdaad al een taxidienst heeft in onder andere de Amerikaanse stad San Francisco. (...) dat soort auto’s zijn bijzonder duur om te bouwen. Er staan ontzettend veel (hele dure) sensoren op, zoals een LiDAR. Dat is een laserstraal die - onzichtbaar - de hele omgeving scant om er een 3D-beeld van naar een computer te sturen. In die computer stopt Google ook een heel gedetailleerde kaart van de straten waarin de auto mag rijden (...) Er zijn nog heel wat stappen nodig om ervoor te zorgen dat Waymo goed, maar zeker niet goedkoop, uit zichzelf kan rijden. Echte cijfers zijn niet, maar er wordt gefluisterd dat zo’n voertuig minstens 100.000 euro zou kosten, ontwikkelkosten niet meegerekend"
Tesla en Musk zien het anders.
"De ondernemer vindt dat als een mens met maar twéé ogen een auto veilig kan besturen, een auto dat ook moet kunnen. Door langs elke kant daarvan camera’s te bevestigen. En niet meer dan dat".
De technologie die Musk wil gebruiken is nog niet rijp
(...) en specialisten twijfelen eraan of dat ooit wel het geval zal zijn (...) ‘Klaar’ wil bovendien ook nog niet zeggen ‘veilig’ in alle mogelijke omstandigheden. Een grote gok dus van Musk, die genoeg vertrouwen heeft in AI, zo blijkt." aldus Het laatste Nieuws.
Musk wil kosten cybercab zo laag mogelijk houden. Er kunnen maar 2 passagiers in. Is de robotaxi dan veilig? "Technologie zal nog stappen moeten zetten" Een chauffeur "kan de houding van andere personen interpreteren of oogcontact maken. Dat kan AI niet"https://t.co/xCu7MYjHkS
— GTL_BelgiumTaxiFed. (@GTLtaxi) October 14, 2024