In de maand februari 2025 zullen de inspectiediensten zogenaamde flitscontroles houden in de transport-, verhuis- en taxisector.
De flitscontrole is een aangekondigde controle op de sociale wetgeving en de arbeidsreglementering.
Door de controles op voorhand aan te kondigen, willen de inspectiediensten sociale fraude vermijden en hopen ze dat de bedrijven zich nog last-minute in regel stellen.
Wat wordt er gecontroleerd?
De sociale inlichtingen- en opsporingsdienst (SIOD) stelt verschillende checklists van documenten ter beschikking die een sociaal inspecteur kan vragen tijdens een controle: u vindt hieronder de checklist die door de SIOD is opgesteld in het verlengde van het partnerschapsakkoord fraudebestrijding in de taxisector:
2024-12-12 SIOD - checklist Taxisector.pdf
Deze checklist zorgt voor meer duidelijkheid en transparantie voor werkgevers en werknemers.
Het moet hen ook in staat stellen om een vorm van zelfcontrole uit te voeren.
Deze checklist sluit niet uit dat de sociaal inspecteur het recht heeft om alle documenten te verkrijgen die hij nodig acht voor zijn onderzoek, zoals voorzien in het Sociaal Strafwetboek.
Opgelet:
- Weet alleszins dat een kopie van het arbeidsreglement moet bijgehouden worden op iedere arbeidsplaats, dus ook in de wagen van uw werknemer.
- Er wordt ook nagegaan of er geen sprake is van schijnzelfstandigheid in de onderneming.