Wat is de werkhervattingspremie?
De werkhervattingspremie is een financiële stimulans van 1725 euro voor werkgevers die langdurig zieke werknemers (opnieuw) tewerkstellen. Met dit financieel duwtje in de rug wil de regering de re-integratie van langdurige zieke werknemers bevorderen en werkgevers ondersteunen die hierin inspanningen leveren. De premie kan een ondersteuning zijn voor werkgevers om bijvoorbeeld hulpmiddelen te kopen of om progressieve werkhervatting te bekijken.
Wat zijn de voorwaarden voor het aanvragen van de werkhervattingspremie?
- De werknemer moet minimaal één jaar arbeidsongeschikt zijn geweest.
- Je kunt de premie aanvragen voor een werknemer die terugkeert (en die voor de ziekteperiode al in dienst was) of voor een werknemer die nieuw in dienst treedt (en die je dus aanwerft na de ziekteperiode).
- De adviserend arts van het ziekenfonds moet de werknemer toestemming geven om het werk (progressief) te hervatten. Dit is nodig omdat het werk moet aangepast zijn aan de gezondheidstoestand van de werknemer.
- De werknemer moet minstens drie maanden bij jou in dienst zijn.
- De re-integratie moet duurzaam zijn. Daarom komen bepaalde soorten arbeidsovereenkomsten, zoals flexijobs en gelegenheidswerk, niet in aanmerking.
- Je kunt per werknemer die het werk hervat één premie ontvangen. Als je dus bijvoorbeeld drie werknemers in dienst neemt die langer dan een jaar arbeidsongeschikt zijn geweest, dan kan je drie premies aanvragen.
Hoe vraag je de premie aan?
Je moet de premie aanvragen via het ziekenfonds van je werknemer. Tot 31 december 2025 kan je kiezen tussen een online of een papieren aanvraag. Die keuzemogelijkheid vervalt echter in 2026. Vanaf dan kan je enkel nog een online aanvraag doen. We raden dus aan om onmiddellijk een online aanvraag te doen. Via deze weg wordt je aanvraag bovendien ook sneller behandeld.
- Voor de online aanvraag moet je inloggen op de website van het Nationaal Intermutualistisch College
- Voor papieren aanvraag kan je tot eind 2025 het aanvraagformulier downloaden en invullen. Vervolgens verstuur je dit ondertekende en gedateerde formulier naar het Nationaal Intermutualistisch College (postadres vermeld op dit formulier).
Opgelet! Vanaf 1 januari 2026 moet je aanvraag online doen. Een papieren aanvraag zal niet langer mogelijk zijn.


