GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

29/10/2025 - Aangepast vervoer (FLEX-PLUS) in Vlaanderen

Overlegorgaan DAV/MAV buigt zich over Toekomst aangepast vervoer: Flexplus en MIS

Het  Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) legde haar Activiteitenrapport over het gecompenseerd Aangepast Vervoer voor. Dat vervoer wordt uitgevoerd door  Diensten voor aangepast vervoer (DAV) en wordt aangestuurd via Mobiliteitscentrales voor Aangepast vervoer (MAV). 

Toekomstplannen

Bij de bespreking stonden de toekomstplannen centraal. De Vlaamse overheid bereidt een decreet over de MobiliteitsIndicator (MIS) voor, met de toekenningscriteria voor gecompenseerd aangepast vervoer. Alleen wie onder bepaalde categorieën in officiële databanken valt, zal gebruik kunnen maken van het vervoersaanbod.

Dat "Flexplus" vervoer zal besteld en aangeboden worden via een unieke Vlaamse centrale.

Helft Flexplusvervoer is door taxibedrijven

  • Momenteel zijn er  27 DAV’s en 5 MAV’s.
  • 80% van de reizigers is 65+.
  • Ongeveer de helft van dit vervoeŕ wordt vandaag uitgevoerd door taxiondernemingen, die vooral ingezet in provincies waar de niet-commerciële diensten minder actief zijn — zoals Oost- en West-Vlaanderen en Limburg.

Digitalisering en integratie biedt kansen voor de taxisector.

De Vlaamse overheid werkt nog aan dat geïntegreerd data- en reserveringsplatform dat verplicht zal worden voor alle vervoerders:

  • Dit sluit goed aan bij de reeds sterk gedigitaliseerde werking van veel taxibedrijven.
  • De overgang van de regionale Mobiliteitscentrales Aangepast Vervoer (MAV’s) naar een centrale Vlaamse Mobiliteitscentrale biedt mogelijkheden voor een efficiëntere en uniforme aansturing van ritten.

Knelpunten en bezorgdheden

Een belangrijk aandachtspunt is het concept van de Mobiliteitsindicator (MIS). Volgens de eerste inschattingen zal dit systeem ongeveer 70% van de huidige gebruikers dekken.

De overige 30% — vaak ouderen of personen zonder formele erkenning — dreigen uitgesloten te worden. 

Dit baart zorgen bij organisaties die personen met een handicap vertegenwoordigen, alsook bij de vervoerders van de taxisector. De uitgesloten gebruikers maken immers nu al deel uit van het klantenbestand. Zonder een soepel aanvullend traject voor niet-erkende gebruikers kan een deel van de vraag wegvallen, met negatieve gevolgen voor zowel reizigers als de private vervoerssector.

GTL pleit voor een oplossing. Ofwel door de mobiliteitsindicator nog verder te verfijnen; ofwel door bijkomende, laagdrempelige aanvraagprocedures voor wie niet automatisch in aanmerking komt.

Meer info en cijfers : Activiteitenrapport Aangepast Vervoer 2024 (Vlaamse overheid)


Top