GTL-TAXI
Groupement national des entreprises de voitures de Taxis et de Location avec chauffeur

06/04/2023 - Green Deal européen

Le secteur des taxis veut des mesures d'encouragement, pas d'obligation d'achat de véhicules électriques

Le programme de travail de  la Commission européenne pour 2023 prévoit une initiative sur le verdissement des flottes d'entreprise.

Dans le cadre de l'objectif politique "European Green Deal", qui vise à promouvoir le transport durable, la Commission présentera son initiative (législative ou non législative) d'écologisation des flottes d'entreprise,  à adopter au troisième trimestre 2023.

Bien que la plupart des éléments d'une telle initiative soient encore inconnus, les membres de l'IRU ont adopté une position sur le sujet.
Cette position stipule que nous ne souhatons pas des exigences déraisonnables pour les exploitants de taxis qui travaillent avec des capitaux privés et sont seuls responsables des risques financiers liés à leurs exploitations.

Le secteur rejette fermement toute initiative ou projet visant à imposer l'achat obligatoire de certains types de véhicule, y compris les véhicules à émission zéro.

Dans le communiqué de presse ci-dessous, l'IRU et l'association européenne "Taxis for Smart Mobilities (T4SM) demandent au Commissaire européen aux transports d'inciter les transporteurs à acheter des véhicules à zéro émission plutôt que d'imposer une politique interventionniste, qui va à l'encontre du principe fondamental de la liberté d'entreprise dans l'Union européenne.

IRU warns against EU dictating private operators’ market choices

Brussels, 5 April 2023

Transport operators should be able to choose from the options available in a free market. The European Commission’s Greening Corporate Fleets initiative must incentivise transport operators to purchase zero-emission vehicles, not force them. 

The European Commission’s working programme for 2023 anticipates an initiative on the greening of corporate fleets. IRU cautiously welcomes this new initiative, which could provide a non-binding framework for Member States to incentivise private operators to adopt clean technologies.

However, the initiative could lead to the opposite, forcing private operators to buy zero-emission vehicles, in total contradiction to the principles of a market economy.

IRU and Taxis 4 Smart Mobility have called upon Transport Commissioner Adina Vălean to incentivise transport operators to purchase zero-emission vehicles without breaching ownership rights and the freedom to invest private capital. 

IRU EU Advocacy Director Raluca Marian said, “Small and medium-sized enterprises operate on thin margins. They are responsible for their profitability and fully bear any financial losses. 

“The EU cannot tell them how to invest and dictate their market choices.”

“The European Commission’s work on the greening of corporate fleets would truly benefit the sector, and the EU’s broader decarbonisation goals, if the outcome was a recommendation for Member States to use positive government incentives to encourage the uptake of vehicles based on carbon-neutral technologies,” she added.

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