GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur
     Mag ik mijn taxi-voertuig of mijn VVB-voertuig ook gebruiken voor privé doeleinden?

In het decreet van 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer in Vlaanderen staat het volgende:

Art. 42 (exploitatie VVB):

5° het voertuig mag zich noch op de openbare weg begeven noch erop stilstaan, indien het niet vooraf op de zetel van de onderneming verhuurd is;

ART. 51 (Stationeren)
De exploitant, die door het bevoegde college ertoe gemachtigd wordt een dienst voor het verhuren van voertuigen te exploiteren, mag de voertuigen, die niet in dienst zijn, slechts laten stationeren op plaatsen die zich bevinden op het privé-terrein bestemd voor de exploitatie van een dienst van bezoldigd vervoer van personen waarvan de exploitant van de dienst eigenaar is of erover beschikt en zijnde de zetel van de exploitatie van de onderneming.

Privé-gebruik voertuig:

Strikt gezien zou volgens art. 42 en 51 van het decreet personenvervoer, het privé-gebruik van VVB-voertuigen dus niet mogelijk zijn.

In de praktijk worden dergelijke voertuigen door kleine zelfstandigen soms wel nu en dan gebruikt voor privé-doeleinden.

Er kan namelijk over gediscussieerd worden of privégebruik van dergelijke voertuigen al dan niet wettelijk toegelaten is.

Er kunnen ook discussies ontstaan wanneer men met het voertuig naar de garage, of naar de keuring, of naar een klant rijdt (dan is er ook geen contract aan boord).

In het geval van de familievader, die zijn kinderen met het voertuig naar school brengt, hangt het ervan af hoe strikt de politie de reglementering toepast. Zeker indien hij de verkeersbelasting betaald heeft, en kan aantonen dat hij fiscaal in orde is om de wagen voor privédoeleinden te gebruiken. Anderzijds zullen er zeker problemen ontstaan indien de voertuigen regelmatig betrapt worden op het uitvoeren van verdachte ritten (bijvoorbeeld in de buurt van luchthavens of evenementen), zonder huurcontract aan boord van het voertuig. Hier zal de politie oordelen dat het duidelijk niet om privégebruik ging, maar om professioneel gebruik.

Opgelet: een voertuig dat 100 % voor VVB-diensten ingezet wordt, is vrijgesteld van betaling van de jaarlijkse verkeersbelasting en de kosten kunnen 100 % afgetrokken worden voor de belastingen.

Als het voertuig ook voor privédoeleinden gebruikt wordt, dan is dat niet meer het geval en u dient u de jaarlijkse verkeersbelasting te betalen. Bovendien kunnen dan de volledige kosten die betrekking hebben op het voertuig ook niet meer voor 100 % afgetrokken worden.

En het gebeurt regelmatig dat de politie de voertuigen daarop controleert, met alle gevolgen vandien wanneer men dat allemaal niet heeft nageleefd (boetes, achterstallige belastingen betalen).

Wie de wagen voor privédoeleinden wil gebruiken, doet er goed aan de verkeersbelasting te betalen. Met de T-LAA -plaat zijn de voertuigen bovendien goed herkenbaar in het verkeer…

Een andere nummerplaat dan T-LAA is niet mogelijk.

Behalve als uw wagen zowel vergund is voor VVB als voor Taxi:

Dat is mogelijk, mits aanvragen van een vergunning voor taxidiensten bij uw gemeente.

Let wel: dan moet er een nummerplaat op geplaatst worden van het type T-XAA. (anders wordt de wagen afgekeurd bij de automobielinspectie).

Met dergelijke plaat kan u inderdaad gemakkelijker voor privé doeleinden rijden (u haalt er het taxilicht af, meestal is dit gehecht met een magneet).

Let wel: in dat geval moet u een taxilicht aan boord hebben, en een taxameter laten inbouwen (die kost toch zeker 1500 à 2500 euro).

Top