Het aantal licenties voor straattaxi’s, dit zijn de chauffeurs die voor platformen zoals Uber rijden (maar voortaan ook voor taxicentrales mogelijk), wordt officieel opgetrokken van 1.425 naar 1.825. Zij zullen enkel via online reservering mogen werken en geen gebruik mogen maken van de taxistandplaatsen en voorbehouden rijstroken voor de standplaatstaxi’s. Daarnaast worden ritten met wagens uit beide categorieën onderhevig aan nieuwe tarieven. De taxicentrales zullen hun tarieven voortaan net als Uber en anderen, vrij kunnen bepalen.
De prijs per kilometer voor de standplaatstaxi's wordt verhoogd naar 2,30 euro. Maar de meters in de wagens van de chauffeurs zijn daar nog niet op voorzien. Technisch zal dit op korte termijn volledig fout lopen want in geen enkel voertuig is het tarief al aangepast. En als dat toch al het geval is, dan kan er geen connectie gemaakt worden met de externe server van de Brusselse overheid, zo getuigen de Brusselse collega’s.
Geen gebrek aan wagens, wel aan chauffeurs
Het aantal licenties voor de standplaatstaxi’s blijft beperkt tot 1.425. Maar dat is het eigenlijk het probleem niet. Het gebrek aan chauffeurs is dat wel. Op dit moment zijn bij de standplaatstaxibedrijven alleen al 625 plaatsen vacant.
Het aantal vergunningen voor de straattaxi’s wordt opgetrokken van 1.425 naar 1.825.
In totaal komen er dus maximum 3.250 vergunde voertuigen in Brussel. Is dat een leefbaar aantal? Of gaan taxichauffeurs na hun werkuren nog drie uur extra moeten rondrijden via Uber of via een taxicentrale om hun kosten terug te verdienen? De toekomst zal het uitwijzen.
GTL onderzoekt knelpunten bij opstart van de nieuwe wetgeving
We zijn alleszins tevreden met de tariefverhoging, met daarbovenop een jaarlijkse indexering (vanaf 2023). Dat is in periode van hyperinflatie een must. En de invoering van een minimum- en maximumtarief voor de straattaxi's is belangrijk, zowel voor de klanten (geen surge pricing), als voor de taxichauffeurs (geen dumping).
Technische problemen
TARIEVEN
Er nog vragen bij de manier waarop de nieuwe tarieven effectief moeten toegepast worden. Wat gaat een taxirit vanop een taxistandplaats uiteindelijk kosten aan de klant? Dat wordt een heel andere prijs dan bij een bestelde rit.
NIET KLAAR MET VEREISTE APPARATUUR
Het is plots zo snel gegaan, dat bijna geen enkel voertuig vanaf dag 1, dus vandaag 21 oktober, uitgerust is met de vereiste meetapparatuur, die bovendien de ritgegevens beveiligd kan opslaan en deze bovendien kan doorsturen naar de externe server van de Brusselse overheid.
En die controle zal nodig zijn, zeker in de straattaxi’s die momenteel geen taximeter bezitten en dus geen systeem voor de digitale registratie van de gegevens.