GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

29/04/2021 - Minimumlonen...

Intersectoraal overleg richt de pijlen onder meer op het verhogen van de minimumlonen...

In een persbericht van Unizo van vandaag:

Daar heb je ze weer: werkgevers die ermee dreigen dat er jobs gaan sneuvelen. Geloof me vrij: als er één economische wet is die niet gecontesteerd wordt, is het dat loonstijgingen op jobs met zeer lage productiviteit jobvernietigend werken. Taxi’s die duurder worden, worden niet langer genomen. In toeristische attracties kan men meer gaan werken met elektronische ticketing in plaats van met een kassa en kan er wat minder begeleidend volk rondlopen.

Unizo verwijst hier naar het Intersectoraal overleg waar de pijlen onder meer gericht worden op het verhogen van de minimumlonen…

Een verhoging van het interprofessioneel gewaarborgd minimumloon zou de taxibedrijven direct treffen, aangezien htet sectoraal gewaarborgd minimum maaninkomen voor taxichauffeurs berekend wordt op basis van dat interprofessioneel GGMMI (CAO 43).

Let wel, bij de laatste sectorale onderhandelingen voor de taxisector, hadden de sociale partners al een deel geanticipeerd op de verhoging van dat interprofessioneel minimumloon. 

Omdat er geen akkoord bereikt was over de verhoging van het interprofessioneel gewaarborgd minimumloon, werd op sectoraal niveau het gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen van de chauffeurs verhoogd per 1 oktober 2019 verhoogd met 1,1%.

En er is een akkoord dat die verhoging van 2019  "een anticipatie is van de eerstvolgende verhoging van het minimuminkomen van de CAO nr. 43. Zij zal verrekend worden in de berekening van het nieuw gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen voor de chauffeurs, wanneer die volgende verhoging van het bedrag van de CAO nr. 43 in voege zal treden."

Lees hier het persbericht van Unizo 

 

 

Top