GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

23-3-2018 - Persbericht e-taxi - Mechelen

Tegen 2030 alleen nog maar elektrische taxi’s in Mechelen. 

Persbericht e-taxi Mechelen

Tegen 2030 alleen nog maar elektrische taxi’s in Mechelen

Vandaag rijdt eerste elektrische taxi in Mechelen

 

MECHELEN - De stad Mechelen neemt deel aan het project ‘Clean Power for Taxis’ van Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de Belgische taxifederatie (GTL). Het Mechelse stadsbestuur neemt heel wat maatregelen om elektrische taxi’s te ondersteunen. Stapsgewijs zorgen zij ervoor dat vanaf 2030 alle taxi’s in Mechelen zero-emissie voertuigen zullen zijn. En dat loont. Vanaf vandaag rijdt de eerste elektrische taxi rond, een BMW i3.

Vooruitstrevend beleid zorgt voor snel resultaat

“Het Mechelse stadsbestuur creëert een ideale voedingsbodem voor een snelle groei van emissievrije taxi’s op haar grondgebied,” stelt Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu vast. “Dat doen ze door een duidelijk toekomstbeeld te schetsen: tegen 2030 alleen nog maar elektrische taxi’s in Mechelen. Ze bouwen dit stapsgewijs op: vanaf 2025 gaan nieuwe vergunningen enkel naar e-taxi’s. De hogere aankoopprijs van elektrische wagens drukt Mechelen met een tijdelijke subsidie en een snellaadpaal in de omgeving van het station voorkomt tijdverlies. Ten slotte start ook een proefperiode met voorrang voor elektrische taxi’s in de wachtrij aan het station.”

Goedkoop verbruik

Jens Van de Ven van Ecodrive Taxi kocht de eerste elektrische taxi in Mechelen: “Wij rijden heel veel in de binnenstad en zochten daarom een alternatief voor de vervuilende dieselwagens. We rijden nu al met hybrides en dankzij de subsidie hebben we niet getwijfeld om als eerste een volledig elektrisch voertuig aan te kopen. Met een naam als Ecodrive Taxi, kan dat natuurlijk niet anders. Het goedkope verbruik is mooi meegenomen. We zijn ook blij met de voorrangsregel aan het station, zo kunnen we steeds al eerste aanschuiven en direct nieuwe klanten oppikken.”

Leefbare steden

“Taxi’s zijn voortdurend op de baan en daardoor veroorzaken de diesel- en benzinemotoren aanzienlijke geluidshinder en schadelijke uitstoot in de stad. Elektrische taxi’s daarentegen rijden geruisloos door de stad en stoten geen schadelijke stoffen uit tijdens het rijden. Als sluitstuk van het openbaar vervoer passen ze perfect binnen de mobiliteit van de toekomst: een schonere mobiliteit met veel minder autokilometers,” legt Schepen van mobiliteit Marina De Bie uit.

Groei elektrische taxi is ingezet

Een jaar geleden startte BBL en GTL met het begeleiden van steden, gemeenten en hun taxi-ondernemingen bij de overstap naar elektrische taxi’s. Ondertussen rijden er in Vlaanderen al 15 e-taxi’s rond en zitten er nog acht bijkomende in de pijplijn.

 

U vindt HIER het persbericht in PDF-formaat

 

Praktische informatie

  • Beeldmateriaal van e-taxi’s in Vlaanderen op te vragen bij Kris Van Rossem, kris.van.rossem@bblv.be ,

    02 282 17 29

Perscontact:

  • Laurien Spruyt, Bond Beter Leefmilieu, 0496 92 50 07

  • Marina De Bie (schepen van Mobiliteit en Klimaat Mechelen) T 015 29 76 18 | M 0494 91 22 61

  • Jens Van de Ven, Ecodrive Taxi, 0486 600 666

  • Pierre Steenberghen, GTL, 0496 39 70 43

 

Over Bond Beter Leefmilieu

Bond Beter Leefmilieu werkt samen met organisaties, burgers, overheden en ondernemingen, met één doel: de transitie maken naar een duurzame, hernieuwbare samenleving. Om dat te realiseren, hebben we een omslag nodig op het vlak van energie, mobiliteit, grondstoffen, voeding en ruimtelijke ordening.

Over GTL

G.T.L. of de Nationale Groepering van ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur is een beroepsvereniging die in 1964 werd opgericht. GTL groepeert zowel zelfstandige chauffeurs als bedrijven die loontrekkende chauffeurs tewerkstellen. Haar doel is de taxi- en locatiesector te promoten en de beroepsbelangen te verdedigen.

 

Top