GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

6-10-2017 - Lage emissiezone in Brussel vanaf januari 2018

In 2018 mogen dieselvoertuigen met Euro 1-norm of zonder Euronorm niet meer binnen; met daarna jaarlijks verstrngin van de eisen.

 

De Brusselse gewestregering heeft op donderdag 28 september besloten vanaf januari 2018 een Lage Emissie Zone in Brussel in te voeren, waarbij de meest vervuilende voertuigen uit Brussel geweerd zullen worden.

Vanaf 1 januari 2018 zullen dus alle dieselvoertuigen met de Europese norm Euro 1 of zonder Euronorm Brussel niet meer binnen mogen. Daarna zal het aantal verboden voertuigen geleidelijk toenemen tot 2025. Dieselvoertuigen van de categorie Euro 2 zullen Brussel niet meer binnen mogen in 2019, voor Euro 3 is dat 2020, voor Euro 4 2022 en voor Euro 5 2025.

Het verbod zal gelden 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 uur voor de 19 gemeenten van het Brussels Gewest. Om dit te controleren worden tegen 1 januari 2018 negentig camera’s geïnstalleerd die later zullen worden aangevuld met vijftig andere camera’s. Overtredingen worden bestraft met een administratieve boete van 350 euro, maar er wordt wel voorzien in een overgangsperiode van negen maanden. Alle nodige informatie over de LEZ kan je terugvinden op de website www.lez.brussels .

Voor de taxi- en VVB bedrijven zal dit weinig gevolgen hebben: Euro 2 voertuigen worden niet meer verkocht sinds 01/01/2001 (auto’s) en  01/01/2002 (minibusjes). Nieuwe wagens die sinds september 2015 verkocht worden (minibusjes: sinds 01/09/2016) hebben de Euro 6 en zijn dus steeds toegang tot de LEZ.

Noteer dat de LEZ niet van toepassing is op voertuigen die uitgerust zijn met een rolstoellift.

 

 

Top