GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

13-1-2017 - Nieuwe oproep Pendelfonds!

Pendelfonds subsidieert creatieve oplossingen voor woon-werkverkeer. Enkele bestaande projecten maken al gebruik van Taxi/VVB diensten

Voor het eerst richt het Pendelfonds zich specifiek op ondernemingen en instellingen die in filegevoelige gebieden liggen. Bedrijven en overheden die in aanmerking komen, hebben tot 13 februari de tijd om zich aan te melden. De subsidie voor een project bedraagt maximaal 200.000 euro. 

Ook interessant voor taxi en vvb!

Momenteel worden succesvolle initiatieven als bijvoorbeeld de havenbus in Zeebrugge of de MaxMobiel in Gent  sinds enkele jaren gesubsidieerd. 

Daarnaast komen ook projecten in aanmerking als bijvoorbeeld nieuwe infrastructuur die functionele fietsverplaatsingen of carpooling faciliteren, de aankoop of leasing van bedrijfsfietsen, het gebruik van auto- of fietsdeelsystemen, … Nieuw is ook het feit dat voortaan enkel bedrijven en organisaties met minstens 10 werknemers in aanmerking komen, terwijl in het verleden ook beperkte bedragen uitgekeerd werden aan kleinere bedrijfjes.

Focus op filegevoeligheid

De Pendelfondsoproep richt zich deze keer op de congestiegevoelige zones. Deze gebieden werden door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken afgebakend op basis van de reistijdverhouding tijdens de spits- en daluren tussen de verkeerszones uit het verkeersmodel. Gemeenten die in een verkeerszone liggen waar deze reistijdverhouding groter is dan 1,15  - uitgaande van een gemiddelde woon-werkafstand van 15 km en rekening gehouden met verschillen qua bevolkingsdichtheden in de verkeerszones  - worden beschouwd als congestiegevoelig.

Biedt u vervoer in de congestiegevoelige gebieden?

Bedrijven en organisaties in de aangeduide filegevoelige gebieden kunnen dus een project indienden dat het woon-werkverkeer verduurzaamt. Hiervoor moeten zij voor 13 februari 2017 een dossiernummer aanvragen op www.pendelfonds.be. Daarna hebben ze tot 1 mei 2017 tijd om de subsidievraag en –dossier te vervolledigen.

 Het bedrag van de subsidie is afhankelijk van de duur van het project (maximaal 4 jaar) en bedraagt maximaal de helft van de kosten die aan de projectuitvoering verbonden zijn met een maximum van 200.000 euro.

 

In het kader van het Pendelfonds kunnen ondernemingen een beroep doen op de ondersteuning van het  Provinciaal Mobiliteitspunt.

Meer informatie over het Pendelfonds en het indienen van initiatieven voor duurzaam woon-werkverkeer vind je op www.pendelfonds.be.

 

 

 

Kaart: gemeenten(*) met een reistijdverhouding > 1,15

----------------------------------------------------------------

(*) Aartselaar, Antwerpen, Boechout, Bonheiden, Boom, Borsbeek, Brasschaat, Dessel, Edegem, Geel, Grobbendonk, Hemiksem, Herentals, Hove, Kontich, Lier, Mechelen, Mol, Mortsel, Nijlen, Oud-Turnhout, Putte, Puurs, Rumst, Schelle, Schoten, Sint-Amands, Vorselaar, Westerlo, Wijnegem, Willebroek, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel, Zwijndrecht

Hasselt, Genk, Leopoldsburg, , Sint-Truiden, Bilzen, Lanaken

Aalst, Denderleeuw, Haaltert, Lede, Ninove, Erpe-Mere, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Lebbeke, De Pinte, Destelbergen, Evergem, Gent, Lovendegem, Merelbeke, Sint-Martens-Latem, Sint-Niklaas, Temse

Aarschot, Affligem, Asse, Beersel, Bertem, Bierbeek, Boortmeerbeek, Dilbeek, Drogenbos, Gooik, Grimbergen, Haacht, Halle, Herent, Hoeilaart, Holsbeek, Huldenberg, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Kortenberg, Kraainem, Lennik, Leuven, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Lubbeek, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Oud-Heverlee, Overijse, Pepingen, Rotselaar, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Tervuren, Vilvoorde, Wemmel, Wezenbeek-Oppem, Zaventem, Zemst

Brugge, Damme, Kortrijk, Lendelede, Lichtervelde, Oostende

 

Voortaan komen  enkel nog bedrijven en organisaties uit deze "filegevoelige gemeenten" in aanmerking voor subsidies om het woon-werkverkeer duurzamer te maken. 197 gemeenten, vooral in Limburg, West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen en de noordelijke Kempen, vallen uit de boot.

Voor veel gemeenten in Antwerpen en vooral in de rand rond Brussel verandert er niets. 

Top