GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

2-12-2016 - Het Europees Hof van Justitie buigt zich over de Uber kwestie

Is Uber een innovatieve digitale dienst of een vervoersbedrijf ?

Dinsdag begon bij het Europees Hof van Justitie een hoorzitting over de kwestie, op vraag van een Spaanse rechter.  

Wat de uitspraak ook wordt, bedrijven als Uber en Airbnb dreigen sowieso hun aparte status te verliezen in Europa.

15 rechters van het Europees Hof van Justitie gaan tijdens de 4 komende maanden op dit dossier werken.  De definitieve beslissing wordt verwacht in maart 2017.

In Europa hebben de staten verschillende standpunten hierover. Frankrijk, Spanje en Ierland hebben al beslist dat Uber beschouwd moet worden als een transportbedrijf maar Nederland en Estonië beweren het omgekeerde. Het standpunt van Nederland is niet verrassend : de Europese zetel van Uber bevindt zich in Amsterdam.

De editie van 30 november 2016 van De Morgen gaf argumenten voor beide standpunten :

Uber is een transportbedrijf want :

Uber noemt het anders maar doet hetzelfde

In de ogen van taxibedrijven is Uber een wolf in schaapskleren, een geldmachine die baat heeft bij oneerlijke concurrentie. Uber mag dan wel een hip, jong bedrijf uit San Francisco zijn, maar kijk gewoon naar wat het bedrijf feitelijk doet. Dit verschilt niet zo veel van een “klassiek” vervoersbedrijf.

Het klopt dat Uber geen taxicentrale is waarbij iemand de telefoon oppakt en ritten doorgeeft aan de chauffeurs. Die functies zijn simpelweg overgenomen door een app en de algoritmes die erachter zitten. Dat zijn de computercodes die op basis van gebruikersdata precies weten welke chauffeur het beste naar welke klant toe kan op een bepaald moment.

De app fungeert niet als een bemiddelaar, maar als een regelaar, kun je zeggen. De techonderneming zorgt voor de juiste routes en matches tussen klanten en chauffeurs. Dat is precies wat een taxicentrale ook doet. Alleen is Uber een taxibedrijf in een iets moderner jasje.

De chauffeurs zijn niet vrij, Uber gedraagt zich als werkgever

Uber claimt dat de chauffeurs vrije, zelfstandige ondernemers zijn die zelf bepalen hoe vaak ze werken en welke ritten ze aannemen. Dit is slechts ten dele waar. In de praktijk blijkt het knap lastig voor chauffeurs ritten te weigeren, omdat ze anders een slechte gebruikersrecensie krijgen. Ook opereren de algoritmes als een soort digitale baas die bevelen uitdeelt. Een Britse rechter heeft vanuit die zienswijze eerder deze maand geoordeeld dat Uber zich daarom wel degelijk als een werkgever gedraagt. Uber heeft hoger beroep aangetekend, maar als de uitspraak standhoudt, moeten de Amerikanen hun zelfstandige chauffeurs op het platform als werknemers gaan behandelen en onder meer vakantiegeld betalen en pensioenpremies gaan afdragen. Want nu heeft Uber volgens die rechter dus wel de lusten, maar niet de lasten.

De startupstatus is een mythe

Uber doet gewoon net alsof het een startup is, omdat het daarmee een concurrentievoordeel heeft op de taxibedrijven. Toch is het allang niet meer de onschuldige startup uit San Francisco die het was bij de oprichting in 2009. Uber heeft al bijna 10 miljard dollar aan investeringen binnengehaald bij een kleine 80 investeringsfondsen in en rond Silicon Valley. Daarmee is de onderneming het hoogst gewaardeerde techbedrijf in de wereld.

Het is die investeerders achter het bedrijf er vooral om te doen rendement te maken en Uber voor veel winst naar de beurs te brengen in de komende jaren. Een flink deel van het investeringsgeld gaat niet naar innovatie, maar naar de financiering van lobbyactiviteiten en naar rechtszaken om zijn status als techplatform te verdedigen.

Uber blijft een techplatform want :

Uber is een internetbedrijf

Uber ziet zichzelf als de verspreider van noodzakelijke technologische vooruitgang en meer concurrentie in een markt waar ondernemers al jaren lopen te slapen. Het techbedrijf heeft geen taxi’s op zijn balans staan en geen chauffeurs in dienst.

Feitelijk bestaat Uber uit niet meer dan een app, een technologisch internetplatform en een heleboel hippe programmeurs om dat platform te onderhouden. Je zou dus over een internetbedrijf kunnen spreken of een appbouwer, maar niet over een vervoers- of taxibedrijf.

Het verdienmodel is wezenlijk anders

Een taxibedrijf heeft chauffeurs in dienst die aan het einde van iedere rit handje contantje afrekenen. Het geld gaat dan naar het taxibedrijf, dat vervolgens een salaris uitbetaalt aan de chauffeur. Bij Uber doet de klant direct zaken let de chauffeur. Uber maakt via zijn app alleen de connecties tussen de twee mogelijk en vergemakkelijkt alleen de betaling (via creditcard). In ruil voor die dienst vangt het bedrijf een commissie van ongeveer 20 procent.

Uber speelt een sleutelrol als technologische aanjager

Uber als vervoersbedrijf bestempelen, botst met het wezen van wat het bedrijf werkelijk is : een innovatieve startup. Uber ziet zichzelf als een vernieuwer waar de taxibranche juist een voorbeeld aan zou kunnen nemen. Het is gewoon slim van de techondernemers dat zij als eerste een platform voor taxi’s hebben ontwikkeld. Daardoor neemt de concurrentie toe, dalen ritprijzen en spoort het “echte” taxibedrijven dan ook apps te ontwikkelen die het makkelijker maken taxi’s te bestellen.

De uitspraak is belangrijk want voor deze digitale dienstverleners zijn de regels minder streng dan voor conventionele bedrijven.

Top