GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

17-3-2021 - Uber erkent haar Britse chauffeurs als 'WORKER'

Dit is een tussencategorie tussen de werknemer en de zelfstandige. Chauffeurs ontvangen wettelijk minimumloon (10,41€), vakantiegeld en pensioenen. Nog discussie over de notie "arbeidstijd".

LONDEN 16/03 22:36 (AFP)

De taxidienst Uber heeft haar Britse chauffeurs erkend als "workers". Zo hebben ze recht op een minimumloon en betaald verlof. Het is de eerste keer dat het Amerikaanse bedrijf chauffeurs onder dat statuut erkent. Tot nu toe werkten ze voor het bedrijf als zelfstandigen.

Uber kondigde in een mededeling aan dat de meer dan 70.000 Britse chauffeurs vanaf woensdag recht hebben op de voordelen van een "worker".

In februari oordeelde het Britse Hooggerechtshof al dat de chauffeurs van Uber beschouwd kunnen worden als "workers". Vijfentwintig chauffeurs waren in 2016 naar de rechtbank gestapt tegen Uber. Het taxibedrijf verliest nu dus een vijf jaar durende strijd tegen zijn personeel. Uber was zelf naar het Hooggerechtshof gestapt nadat het in 2017 en 2018 rechtszaken verloor.

De rechters van het Hooggerechtshof beslisten unaniem dat "de arbeidstijd van Uber-chauffeurs niet beperkt is tot de periodes waarin ze passagiers vervoeren", klonk het in een samenvatting van het arrest. "Ze bevat ook alle momenten waarop een chauffeur ingelogd is op de app en bereid is om ritten te accepteren."

Uber heeft steeds beweerd dat de chauffeurs zelfstandigen zijn, die zelf hun uurroosters en werkplek kiezen, en soms op hetzelfde moment werken met verschillende apps. De rechters beslisten echter dat de chauffeurs "workers" zijn, een specifiek Brits statuut dat in België niet bestaat en niet overeenkomt met onze "werknemer", maar valt tussen een werknemer en een zelfstandige. "Workers" hebben minder rechten dan "employees".

In feite komt dit erop neer dat Uber aan haar Britse chauffeurs het wettelijk minimumloon (8,91 pond, omgerekend 10,41 euro), alsook vakantiegeld en pensioenen (bedrijfspensioenregeling) zal betalen, voor de de tijd tussen het moment waarop de chauffeur de baan aanvaardt en het moment waarop de passagier uitstapt (Uber beschouw enkel die tijd als werktijd). We weten nog niet tot welke prijsverhoging van de Uberritten dit zal leiden in het Verenigd Koninkrijk.

Britse chauffeurs-vakbonden zijn niet tevreden met het feit dat de Uber-chauffeurs deze nieuwe voordelen pas krijgen vanaf het moment dat zij een rit aanvaarden en dan nog slechts tot het einde van de rit. De voordelen gelden niet voor de gehele tijd dat zij zijn aangemeld op de applicatie. Volgens hen beantwoordt het aanbod van Uber niet aan de beslissing van het Hooggerechthof.

Bron: Belga, 16 maart 2021

Ook in België loopt momenteel een rechtszaak over het sociaal statuut van de Uber-chauffeurs. 

Uber trok vorige maand naar de arbeidsrechtbank van  Brussel om de beslissing van de  Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie (CAR) van de FOD Sociale Zekerheid om een Uber-chauffeur als werknemer (en dus niet als zelfstandige) te beschouwen, aan te vechten. De chauffeur beschouwde zich niet als een zelfstandige, aangezien Uber hem arbeidsvoorwaarden en -regels oplegd.

En Europa?

Uber past in het VK voor het statuut van de chauffeurs  de tussencategorie van "WORKER" toe (wat zich tussen het statuut van de loontrekkende werknemer en van zelfstandige situeert). In de EU staan op dit gebied echter nog grote (juridische) gevechten te wachten - vooral nu de EU-Commissie momenteel werkt aan haar beleidsstandpunt over de zogenaamde  gig workers (flexarbeiders).

 

Top