GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

9-11-2020 - Uber vanaf deze week ook in Leuven, Antwerpen en Gent....

Lokale taxibedrijven vrezen terecht oneerlijke concurrentie, want er schuilt een addertje onder het gras.

Deze week hebben twee platform-taxidiensten (Uber en Heetch) aangekondigd dat ze zich op de Vlaamse markt lanceren. En dat op een ogenblik dat de taximarkt zogoed als stilstaat omwille van de covid-pandemie en de impact ervan op sectoren waar de taxi-activiteiten sterk van afhangen (Horeca, evenementen, reizen).

Uber kreeg daardoor bijzonder veel media-aandacht.

GTL volg dit van dichtbij, de nieuwe Vlaamse wetgeving biedt inderdaad meer vrijheid en zal geleidelijk aan het onderscheid tussen de vergunningen taxi en vvb vervangen door de nieuwe IBP-vergunning, met vervoer door straattaxi's. 

Maar we hebben toch een aantal bedenkingen bij de publiciteitsstunt van Uber.

Uit berichten in de social media vernamen we dat dat er opgeroepen werd om Uberchauffeurs met VVB-vergunning van Wallonië of Brussel de Uber- diensten gaan aanbieden  in Vlaanderen: Gent, Leuven, Antwerpen... 

Er worden met andere woorden "alternatieve taxidiensten" aangeboden in de Vlaamse steden door Waalse en Brusselse voertuigen/vergunningen/chauffeurs met vvb-vergunning...

Uber heeft blijkbaar nog geen chauffeurs onder de nieuwe vergunning IBP in Vlaanderen en zal werken met VVB- chauffeurs uit het Brusselse...

Geconfronteerd met negatieve (politieke) reacties uit het Antwerpse, heeft Uber gas teruggenomen en zouden ze nu enkel chauffeurs met een Vlaamse vergunning op pad sturen. Volgens de eerste signalen die we kregen, is het aanbod via de Uber-app momenteel nog zeer beperkt. Uber heeft momenteel slechts een zeer beperkt aantal aangesloten Vlaamse chauffeurs, die bovendien nog met de oude Vlaamse VVB-vergunning werken.

De publiciteitsstunt had blijkbaar niets te maken met het nieuwe Vlaamse taxidecreet: 

  • Vervoer onder oude vergunning VVB
  • Chauffeur met Waalse of Brusselse vergunning beschikt niet over de Vlaamse bestuurderspas (dus ook niet over het attest van taalkennis Nederlands) 
  • Voertuigen rijden niet onder de nieuwe vergunning IBP  
    • prestaties en rittengegevens worden niet in realtime via het Uber-platform verstuurd naar de Vlaamse overheidsdatabank (chiron).
    • voertuigen vallen niet onder de Vlaamse milieueisen  (ecoscore 71).

De vraag blijft echter of Uber (alsook Heetch)  zich ook in de toekomst aan de regels zal zullen willen houden (eens de controles, die tijdens deze publiciteitsstunt verwacht worden, zullen minderen). 

Gaan deze platformen de regels van het Vlaams taxidecreet effectief willen respecteren: chauffeurs met Vlaamse vergunning, het doorgeven van ritgegevens in real time naar de chirondatabank van de Vlaamse overheid, attest talenkennis,….? vooral omdat ze zelf als platform weinig risico lopen met het huidige Taxidecreet, dat enkel voorziet in straffen voor de chauffeurs zelf.

En hoe zal de Vlaamse regering hiermee omgaan?

Wil Uber zich wel (niet?) schikken aan de eisen van het nieuw Vlaams decreet? Dat is voor ons de hamvraag.

Ondertussen wachten we op een belangrijke uitspraak van de Brusselse beroepsrechter op 18/12, in een klacht van de Brusselse taxi's tegen Uber en de Uberchauffeurs, over  de illegaliteit van de alternatieve taxidiensten met vvb-licentie. We zullen dus nog voor kerstmis weten of de rechter beslist om de UberX dienst door Waalse en Brusselse chauffeurs in Brussel en Zaventem te laten stilleggen.

Lees ook: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/09/uber-vanaf-vandaag-ook-in-leuven-antwerpen-en-gent/

Top