GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

3-11-2020 - Stad Antwerpen heft taxireglement op.

Vrij spel voor internationals zoals Uber. Hoe loopt dat af? 

 

Mededeling van Koen Van Oorschot, Voorzitter van APTU

"Net nu, in deze zware covid crisis,  heeft het Antwerps stadsbestuur het taxireglement opgeheven en geeft het vrij spel aan grote internationale platformen. Ik verwijs naar onze persmededeling van eind juni.

Aanstaande donderdag zal de schepen in een Antwerpse taxi advies commissie het Franse platform Heetch en het Amerikaanse platfom Uber voorstellen.

(...)

Het Antwerps stadsbestuur heeft blijkbaar een politiek om steeds zoveel mogelijk spelers op de markt te gooien (cfr Hotels, deelsystemen e.a). De rentabiliteit van deze sectoren zal hun worst wezen.

De oproep van de Vlaamse minister-president Jan Jambon  om voldoende burgersolidariteit  te vertonen en beroep te doen op plaatselijke handelaren in plaats van op grote internationale bestelplatformen, geldt blijkbaar niet voor onze stad. Wij voelen ons alvast in de steek gelaten."


GTL staat uiteraard 100% achter het standpunt van APTU

Ook Unizo liet ons weten dat ze de sector in Antwerpen willen steunen. 

Je moet weten dat Uber momenteel in Vlaanderen (Zaventem) en Brussel een oneerlijke concurrentie voert met de andere lokale taxi's door bewust vervoerdiensten aan te bieden met  2000 a 2500 chauffeurs onder verkeerde vergunning (wagenverhuurdiensten met chauffeur, voor de helft een Brusselse en voor de andere helft een...Waalse vergunning) en  de eisen niet na te leven. Er loopt momenteel een rechtszaak in Hoger Beroep voor de ondernemingsrechtbank van Brussel,  pleidooien zijn afgelopen en de rechter is in beraad; uitspraak wordt verwacht op 18 december en we hebben goede hoop dat Uber in december zal moeten stoppen in  Brussel en Zaventem om de ritten met de chauffeurs onder Brusselse of Waalse VVB vergunning aan te bieden omdat ze dat met een taxivergunning gaan moeten doen(zelfs als ze in Cassatie gaan, want het schorst de beslissing van de rechtbank niet).


Zouden Uber en Heetch  zich in Antwerpen aan de nieuwe Vlaamse regels houden?

De geschiedenis heeft getoond dat deze bedrijven kampioen zijn in het omzeilen van de regels. Volgens het nieuw Vlaams decreet moeten de platformen in real time de rittengegevens van hun chauffeurs doorsturen naar het nieuwe platform (Chiron) van de Vlaamse overheid.  Of gaat Uber opnieuw iets uitvinden om die wetgeving te omzeilen? 

"The winner takes it all"

Het is bizar dat Uber net nu, nog voor de uitspraak in hoger beroep, die op 18 december  verwacht wordt, diensten zou gaan aanbieden in Vlaanderen. En in volle coronacrisis! De bedrijven en de chauffeurs hebben het nu al zo moeilijk, om daarbovenop nog een dergelijke mastodont te krijgen die, nota bene, al opeenvolgende jaren miljarden verlies maakt met zijn alternatieve taxidiensten. 

Het model van Uber voor de taxi’s  is maar rendabel onder een monopoliesituatie... dus aan hogere prijzen en aan hogere commissies op de omzet van de chauffeurs.

 

Top