GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

29-5-2020 - Lydia Peeters maakt volledig komaf met 15 wachttijd voor taxi's

Dit is een zware klap voor wie met machtigingen op grote taxistandplaatsen in Vlaanderen werkt. Straattaxis kunnen vanop 'virtuele standplaatsen' concureren met de standplaatstaxi's.

BRUSSEL 29/05 14:51 (BELGA)

De Vlaamse regering schrapt de regel dat er minstens 15 minuten moet gewacht worden op een bestelde taxi. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).

De zogenaamde 15 minutenregel stond in het vernieuwde Vlaamse taxidecreet uit 2019. De regel was initieel alleen bedoeld voor de regio rond Brussels Airport, om daar de taxisector te beschermen tegen Uber. Zo kan daar een onderscheid worden gemaakt tussen standplaatstaxi's en straattaxi's. Maar door een fout was de regel overal in Vlaanderen van toepassing.

"Het opzet van deze regeling was om een afscherming te doen van de bestaande taxisector die Brussels Airport in Zaventem bedient, maar in de praktijk was dit geldig voor heel Vlaanderen. Aan deze regeling maak ik nu een einde", zegt minister Peeters.

De regering heeft de afschaffing van de 15 minutenregel nu principieel goedgekeurd. Het besluit daarover gaat nog voor advies naar de MORA (Mobiliteitsraad van Vlaanderen) en nadien naar de Raad van State.

Toen de minister de afschaffing van de 15 minutenregel enkele maanden geleden aankondigde, kwam er protest vanuit de sociale partners en de taxisector.

"Ik heb besprekingen gehad met verschillende actoren in de sector en daaruit kon ik opmaken dat niet iedereen hiermee gelukkig is. Maar voor mij staat de klant absoluut centraal", zegt minister Peeters. "Het is erg belangrijk dat alle aanbieders op dezelfde manier met elkaar kunnen concurreren. De afschaffing van de 15 minutenregel gaat enkel over bestelde ritten via een app, website of telefoon. Rond de standplaatsen en ook bij de Brussels Airport in Zaventem blijft de perimeter behouden zodat reizigers daar nog altijd zelf kunnen kiezen hoe ze zich willen verplaatsen".

Bron: Persbericht van minister Lydia Peeters, 29 mei 2020


 

COMMENTAAR VAN GTL BIJ DIE BESLISSING

We verwijzen naar onze nieuwsbrief van 12 mei hierover.

Het gaat over de veralgemeende afschaffing van de definitie van de 15-minutenregel bij een bestelde rit, waarbij dit tot op heden nog gedefinieerd werd als een rit die minstens 15 minuten voor het oppikken van de klant besteld is.

Dat betekent dat er  geen rekening gehouden wordt met het tegenvoorstel dat GTL aan de minister gedaan had  om de 15-minutenregel niet volledig te schrappen maar deze te beperken tot de perimeterzones rond de standplaatsen, waar de standplaatstaxi's staan.

De sector vreest voor een wildgroei aan nieuwe "virtuele standplaatsen" net buiten de perimeterzones, waar straattaxi's "alternatieve standplaatstaxi-diensten" kunnen aanbieden. Dat is nu al het geval met Uber-voertuigen die wachten aan tankstations in de buurt van de luchthaven van Zaventem.

Kortom, is dit een zware klap voor wie met machtigingen voor belangrijke standplaatsen in Vlaanderen werkt. Bovendien wordt in de virtuele file, vanop de parkings net buiten de perimeterzone, vooral gewerkt met voertuigen die vergund werden in andere gewesten. Dit gaat in de volledig gederuguleerde markt leiden tot overlast, misschien zelfs tot verkeerschaos (denk aan de afrit Zaventem van de Brusselse ring, 's morgens en 's avonds).

Top