GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

31/03/2020 - PERSBERICHT - Taxisector kreunt onder Covid-19

Flexibele financiële steunmaatregelen noodzakelijk om hoofd boven water te houden

Brussel, 31 maart 2020 – De taxisector luidt de alarmbel. Van de taxi’s in de steden, tot de vele luchthavenvervoerders en personenvervoerdiensten in opdracht van bedrijven: voor de meerderheid van deze ondernemingen betekent de Covid-19 pandemie een volledige stopzetting van hun activiteiten. De taxiondernemingen die wel nog actief zijn, worden in moeilijke werkomstandigheden en met verlies ingezet voor het vervoer van ziekenhuispersoneel, havenpersoneel, chauffeurs van het openbaar vervoer en terugkerende reizigers uit risicogebieden. De werkgeversfederatie GTL vraagt aan de overheid om gepaste maatregelen te nemen: toegang tot de hinderpremie voor de ondernemingen zonder activiteiten, specifieke financiële en materiële ondersteuning voor diegenen die wel actief blijven.

“Het water staat de sector aan de lippen”, stelt Pierre Steenberghen, Secretaris-Generaal van GTL. “De activiteiten van de meeste taxiondernemingen zijn zo goed als stilgevallen. De omzet is in de afgelopen 2 weken gemiddeld met 95% gedaald. Dat is het gevolg van de verplichte stopzetting van economische activiteiten die de meeste ritten genereren: horeca, evenementen, reizen, etc. “De economische werkloosheid helpt, maar de kleine zelfstandigen hebben er geen boodschap aan en er zijn te veel vaste kosten om niet in het rood te gaan”, voegt Pierre Steenberghen toe.

Ook de taxiondernemingen die wel nog ritten uitvoeren hebben het moeilijk. Op hen wordt gerekend voor essentiële vervoerdiensten, zoals het personeel van ziekenhuizen en openbare vervoersmaatschappijen  van en naar huis brengen. Bovendien worden terugkerende reizigers aangemaand om met een taxi naar huis te rijden om hun familie niet in gevaar te brengen. Deze maatschappelijk relevante activiteiten zijn echter te beperkt om de betrokken taxiondernemingen uit de rode cijfers te houden. Bovendien riskeren hun chauffeurs hun gezondheid en krijgen ze moeilijk toegang tot basisbenodigdheden zoals ontsmettingsgel, handschoenen en maskers.

De taxisector verwacht krachtdadige steunmaatregelen van de overheid.

De taxisector kampt met een dubbel probleem. Aangezien de taxiondernemingen van de overheid moeten blijven functioneren, hebben ze geen recht op een hinderpremie. Voor die bedrijven die wel nog ritten uitvoeren, is de activiteit te laag om rendabel te zijn.

GTL vraagt dan ook aan de overheid om de volgende steunmaatregelen uit te vaardigen:

-De toekenning van de regionale hinderpremie aan de taxiondernemingen die de facto geen activiteiten meer hebben.

-Specifieke financiële en materiële steunmaatregelen voor de taxiondernemingen die ingezet worden voor het vervoer van werknemers die actief zijn in de ‘essentiële’ sectoren.

“Ik hoop dat de Federale en Regionale overheden zullen inzien dat er zonder specifieke steun aan de sector vandaag, er tegen de volgende pandemie geen taxi’s meer zullen zijn om dokters en verplegers te vervoeren”, concludeert Pierre Steenberghen.

###

Bijkomende informatie

  • Pierre Steenberghen
  • Secretaris-Generaal
  • Nationale Groepering van Taxi-Ondernemingen (G.T.L.)
  • M : 0496 39 70 43
  • E-Mail: psteenberghen@gtl-taxi.be

Lees hier het oorspronkelijk persbericht

Top